Svět šlechty na konci 19. století stále zůstával prostorem tradičních rituálů, které udržovaly její společenskou výlučnost. Přesto se do tohoto zaběhnutého rytmu dokázal velmi záhy v mnohých šlechtických rodinách včetně těch panovnických prosadit vpravdě revoluční dopravní prostředek, jehož revolučnost se měla projevit až záhy. Široká veřejnost zpočátku viděla v automobilu přepychový prostředek zábavy a rozptýlení nejvyšších vrstev, který běžnému člověku přináší spíše materiální škodu, dopravní nepříjemnosti a ohrožení na zdraví. Této výstřednosti společenských elit však vděčíme za mnohé. Automobil si nalezl díky svým prvním průkopníkům cestu nejen na silnice, ale i do systému dopravní legislativy nebo technického vzdělávání. Vnímání automobilu bylo od svého počátku až do 30. let v českém prostředí překvapivě plné předsudků, jejichž kořeny tkví právě v tom, že tento vynález k nám přijel z „odpudivého“ panského dvora.
Kniha shrnuje pětiletý výzkum na téma šlechtického motorismu v první polovině 20. století a rekonstruuje zmizelé osudy šlechtických šoférů, závodníků i jen „obyčejně neobyčejných“ uživatelů automobilu z řad rodové šlechty. Ve 23 kapitolách je představen fenomén automobilu v mnoha podobách – od nástroje každodenní potřeby po luxusní hračku dospělých i dětí. V knize je publikováno téměř 300 fotografií z archivů šlechtických velkostatků, osobních fondů šlechticů a soukromých sbírek, z nichž je naprostá většina fotografií zveřejněna poprvé.
Svět šlechty na konci 19. století stále zůstával prostorem tradičních rituálů, které udržovaly její společenskou výlučnost. Přesto se do tohoto zaběhnutého rytmu dokázal velmi záhy v mnohých šlechtických rodinách včetně těch panovnických prosadit vpravdě revoluční dopravní prostředek, jehož revolučnost se měla projevit až záhy. Široká veřejnost zpočátku viděla v automobilu přepychový prostředek zábavy a rozptýlení nejvyšších vrstev, který běžnému člověku přináší spíše materiální škodu, dopravní nepříjemnosti a ohrožení na zdraví. Této výstřednosti společenských elit však vděčíme za mnohé. Automobil si nalezl díky svým prvním průkopníkům cestu nejen na silnice, ale i do systému dopravní legislativy nebo technického vzdělávání. Vnímání automobilu bylo od svého počátku až do 30. let v českém prostředí překvapivě plné předsudků, jejichž kořeny tkví právě v tom, že tento vynález k nám přijel z „odpudivého“ panského dvora.
Kniha shrnuje pětiletý výzkum na téma šlechtického motorismu v první polovině 20. století a rekonstruuje zmizelé osudy šlechtických šoférů, závodníků i jen „obyčejně neobyčejných“ uživatelů automobilu z řad rodové šlechty. Ve 23 kapitolách je představen fenomén automobilu v mnoha podobách – od nástroje každodenní potřeby po luxusní hračku dospělých i dětí. V knize je publikováno téměř 300 fotografií z archivů šlechtických velkostatků, osobních fondů šlechticů a soukromých sbírek, z nichž je naprostá většina fotografií zveřejněna poprvé.
Autor | Miloš Hořejš – Jiří Křížek |
Vydalo | Mladá fronta, Národní technické muzeum v Praze, Národní památkový ústav |
Rok vydání | 2015 |
ISBN | ISBN 978-80-204-3930-7 |
Počet stran | 280 |