Severočeské muzeum v Liberci
CZ     EN     DE

Navigace

Aktuality

Připravujeme

O muzeu

Expozice

Vstupné

Knihovna

Publikace

Čtvrtletník

Sborníky

Sbírky

Služby

Pracovníci

Fotogalerie

Videogalerie

Archiv webu

Volná místa a
veřejné zakázky


Základní
dokumenty


Pro média

Kontakt

Napište nám

Muzeum dětem




EXPONÁT MĚSÍCE

Dagmar Simonová: VÁZA JAPAN I (ČERNÁ)
Dagmar Simonová: VÁZA JAPAN II (ŽLUTÁ)
Radek Brezar: VÁZA SIMPLE 3346

VÁZA JAPAN I (ČERNÁ)
VÁZA JAPAN II (ŽLUTÁ)
Dagmar Simonová, SUPŠS Železný Brod, podjímané sklo, pískované, stříkané barvou, výška 25 cm, realizace 2012

VÁZA SIMPLE 3346
autor návrhu Radek Brezar, 2014, realizace pro SM sklárna Moser, a. s., Karlovy Vary, 2017, bezolovnaté berylové sklo podjímané bílým emailem,foukané, ručně broušené, leštěné, výška 35 cm


Severočeské muzeum v Liberci bylo již od svého založení v roce 1873 ve velice živém kontaktu s odbornými školami v regionu. Na tuto dávnou tradici navazují v naší době současní muzejní pracovníci. Přesvědčivým dokladem je kupříkladu i to, že Severočeské muzeum se podílí od roku 2004 na přípravě a průběhu Sympozií uměleckoprůmyslových škol Libereckého kraje, stejným potvrzením společného zájmu je také muzejní iniciativa při pořádání festivalu UP+. Kurátoři sbírek podle svého profesního zařazení průběžně sledují činnost jednotlivých škol a v rámci možností doplňují stávající sbírkové řady muzea o pozoruhodné studentské práce. Mezi nejnovější akvizice, pocházející z loňského nákupu, patří i vystavená dvojice váz s názvem JAPAN I a JAPAN II z roku 2012. Autorka Dagmar Simonová, studentka Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném Brodě, získala za mimořádnou výtvarnou kvalitu těchto váz 2. místo v mezinárodní soutěži Studentský design 2012.

Skvělou úroveň železnobrodské sklářské školy reprezentuje mezi loňskými přírůstky také váza Ondřeje Brezara. V roce 2014 s jejím návrhem zvítězil v prestižní soutěži Cena Ludwiga Mosera a sklárna MOSER a. s. v Karlových Varech zařadila tuto novinku do svého nabídkového katalogu. S karlovarskou sklárnou má Severočeské muzeum dlouhodobou dohodu o spolupráci, a proto po předběžné domluvě zhotovila v loňském roce sklárna MOSER a. s. Brezarovu ručně broušenou vázu s názvem SIMPLE 3346 jmenovitě pro libereckou sbírku skla a věnovala ji Severočeskému muzeu jako velkorysý sponzorský dar.


[zobrazit/skrýt více]

» archiv...




























WebArchiv

 

 

 

 

UNIKÁTNÍ DESKOVÝ BETLÉM Z OSTAŠOVA
NAŠEL ÚTOČIŠTĚ V SEVEROČESKÉM MUZEU V LIBERCI


Deskový betlém z Ostašova - figura České země pronásledované po celé dějiny barbarstvím střídajících se režimů dodnes těžce zápasí o zachování kulturních památek. Pro Severočeské muzeum proto bylo velkým svátkem, když byl zásluhou arciděkana Mgr. Radka Jurnečky a se souhlasem Biskupství litoměřického roku 2011 věnován do muzejních sbírek jedinečný deskový betlém, doposud uložený v kostele sv. Vojtěcha v Liberci-Ostašově.


Tři betlémové figury z první třetiny 19. století, malované na dřevěných deskách (v. 75 cm), nyní vystavené v muzeu ve velkém výstavním sále před prostorem kaple, tvoří střed a východisko právě probíhající výstavy historických betlémů. Krásná střední figura adorujícího pastýře, jenž přináší Ježíškovi spočívajícímu v jeslích beránka, pochází od jiného autora než P. Maria se sv. Josefem, přesto je tento betlém, byť neúplný, skvělým dokladem tvorby libereckých malířů.


Deskový betlém z Ostašova - figura Ve městě Liberci ještě před třicetiletou válkou za vlády Redernů na libereckém panství byly provozovány v době vánoční kantorem, varhaníkem a žáky hry o Narození Páně. Poprvé byla hra zachycena v městských účtech již roku 1600. Toto reformační školské divadlo, kde se jesličky mohly jako rekvizita vyskytovat, se odehrávalo před městskou radou, tedy mimo půdu kostela. Roku 1622 získal liberecké dominium Albrecht z Valdštejna a hned následujícího roku přišli do Liberce jezuité, kteří se zřejmě zasloužili o stavbu prvních jeslí v kostele sv. Antonína Velikého. Nejstarší archivní záznam, který lze interpretovat jako betlém, pochází z roku 1644, kdy zhotovil Melchior Gutbier podstavec na oltář pro scénu Narození Páně.


Od druhé poloviny 17. století působili v Liberci výhradně malíři, kteří obstarávali zakázky pro církev i město. Srovnáním s výpověďmi archivních pramenů sousedních obcí (Vratislavic nad Nisou, Janova Dolu), ale i dalších měst v severních Čechách se můžeme odvážit domněnky, že kostelní betlém v chrámu sv. Antonína Velikého v Liberci byl malován na dřevěných deskách. Potvrzením může být i skutečnost, že se Liberec stal v 19. století střediskem malby rovněž dvourozměrných papírových betlémových figur, a to mimořádné kvality.


Deskový betlém z Ostašova - figura Když se po zákazu stavby betlémů v kostelech (v Čechách roku 1784) začaly betlémy opět do kostelů v 19. století vracet, v některých lokalitách zůstali věrni místní tradici. Také v Liberci dali ještě roku 1835 "dobrodinci" zhotovit velké figury malované na dřevěných deskách pro oltář sv. Josefa v kostele sv. Kříže. O Vánocích představovaly Narození a na Hromnice Obětování Páně.




 






Otevírací doba:
denně mimo pondělí
9:00-17:00 hodin
středa do 18:00 hodin



Knihovna:
úterý a čtvrtek
13:00-16:00 hodin


Vstupné:
dospělí: 30 Kč
studenti, žáci: 10 Kč
důchodci: 10 Kč

» více...


Krajský úřad Libereckého kraje

Severočeské
muzeum v Liberci
je příspěvkovou
organizací
Libereckého kraje




» vypnout pozadí…

 

© 2004-2016 Severočeské muzeum v Liberci, Jiří Sloup, Anna Baldová, Ivan Rous, kolektiv, Inertia master Czech. Aktualizováno: 14.11.2018 14:47:33