Severočeské muzeum v Liberci
CZ     EN     DE

Navigace

Aktuality

Připravujeme

O muzeu

Expozice

Vstupné

Knihovna

Publikace

Čtvrtletník

Sborníky

Sbírky

Služby

Pracovníci

Fotogalerie

Videogalerie

Archiv webu

Volná místa a
veřejné zakázky


Základní
dokumenty


Pro média

Kontakt

Napište nám

Muzeum dětem




EXPONÁT MĚSÍCE

VÁZA SIMPLE 3346

DÁMSKÝ ODĚVNÍ KOMPLET

kabátek a sukně
Miriam Koreňová, 1995
hedvábná tkanina s lurexem, přírodní kůže
inv. č. T11551

V roce 1995 poprvé završilo 18 studentek tříleté bakalářské studium na Katedře textilního a oděvního návrhářství (dnes Katedra designu) Textilní fakulty Technické univerzity v Liberci a vystavovalo své závěrečné práce v Severočeském muzeu v Liberci na výstavě Bakalářské juvenilie 1995. Zájem o bakalářské studium zaměřené na obor navrhování oděvů a textilií vysoce převyšoval možnost přijatých uchazečů, v té době studium podobného charakteru v Čechách neexistovalo. V letošním roce oslavuje Textilní fakulta TUL čtvrt století od založení nového bakalářského oboru v roce 1992. Jednou z prvních absolventek, které dokončily studijní program na tehdejší Katedře textilního a oděvního návrhářství v roce 1995 byla studentka Miriam Koreňová, jejíž dva komplety zakoupilo Severočeské muzeum do svých sbírek. Od té doby muzeum získalo téměř třicet studentských prací, zaměřených na odívání, nebo plošný textil.


[zobrazit/skrýt více]

» archiv...


























WebArchiv

 

 

 

 

JAN HLADÍK
SETKÁNÍ - NESETKÁNÍ


Svou první tapiserii utkal Jan Hladík před padesáti lety (1959). Od té doby vytvořil desítky významných děl, která mnohokrát reprezentovala českou výtvarnou kulturu při rozmanitých zahraničních výstavách. V šedesátých a sedmdesátých letech byla opakovaně jeho díla zastoupena na velice prestižních přehlídkách světových tapiserií v rámci mezinárodního bienále v Lausanne a vždy vzbudila zaslouženou pozornost. Zcela mimořádný ohlas vyvolala při této příležitosti v roce 1977 Hladíkova tapiserie nazvaná Setkání - nesetkání. Prokazovala nejen autorovo svébytné pojetí figurální kompozice, ale také osobitou tvůrčí metodu využívající citaci a volnou skladbu přetkaných fotografických záběrů. Janu Hladíkovi se podařilo prostřednictvím gobelínové techniky vytvořit imaginární jeviště, na němž se setkávají a zároveň míjejí osamocení představitelé dvou odlišných titulních rolí. Zahraniční odborníci v těchto protagonistech sice nepoznali herce Jana Třísku a herečku Ivu Janžurovou, ale s velkým uznáním oceňovali kromě výtvarného pojetí autentičnost výrazu obou postav a přesvědčivost celého výjevu, z něhož navíc vycítili tíživou atmosféru doby a místa vzniku díla v tehdejší normalizační Československé republice. Shodnou tvůrčí metodou, využívající již od roku 1970 rovněž citace slavných uměleckých děl minulosti, vytvořil Jan Hladík dlouhou řadu znamenitých tapiserií (mimo jiné i čtyřdílný cyklus pro slavnostní vestibul Severočeského muzea v Liberci), které ve svém souhrnu představují charakteristický a nezaměnitelný způsob autorova výtvarného projevu.

Podstatně méně známou, nicméně velmi důležitou součástí Hladíkovy textilní tvorby jsou však také jeho rané práce, především dekorační tkaniny, textilní tisky a monotypy. Některé z nich vznikly ještě v závěru Hladíkových studií v ateliéru profesora Fišárka na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, většina dalších v průběhu padesátých a šedesátých let. Vyznačují se poeticky stylizovaným a fantazijním dekorem a navzdory tomu, že jde většinou o "užitkové" textilie, svědčí o autorově poučenosti moderním uměním. Jan Hladík absolvoval v roce 1948 studijní pobyt v Paříži a při této příležitosti poznal malířská díla významných osobností kubismu, surrealismu a dalších směrů. Byla to zkušenost, která ovlivnila Jana Hladíka na celý život a výrazně poznamenala jeho vlastní tvorbu. V tehdejších Hladíkových obrazech, veřejnosti i většině odborníků dodnes prakticky neznámých, bychom našli některé abstraktní motivy, jež se objevují rovněž v jeho textilních tiscích, šátcích a v prvních gobelínech. Unikátní Hladíkovou prací byl monumentální tištěný závěs pro světovou výstavu v Montrealu, za nějž autor získal na EXPO ´67 čestné uznání.

Připomenutí tohoto raného období je velice cenné pro bližší poznání Hladíkova pozoruhodného výtvarného vývoje. Podstatnou informaci by si jistě zasloužila i jeho grafická tvorba, která se různým způsobem odráží rovněž v textilním projevu. Vyčerpávající přehled Hladíkova mnohavrstevného díla by vyžadoval zevrubnou monografii a rozsáhlé výstavní prostory. Současná výstava Setkání - nesetkání v Severočeském muzeu v Liberci má ovšem podstatně skromnější cíle. Chce upozornit na náznak souvislostí, které určovaly kontinuitu raného i pozdějšího tvůrčího směřování Jana Hladíka a prokázat, že znamenité výtvarné kvality této textilní tvorby jsou nadčasové. Podávají totiž výmluvné svědectví nejenom o době svého vzniku, ale především o autorově originální umělecké výpovědi.

Oldřich Palata


Fotogalerie:





 



DOPROVODNÉ PROGRAMY
NEJEN PRO ŠKOLY


Doprovodné programy leden-červen 2016

Všem, kteří by rádi pronikli hlouběji do některého z témat, jež expozice a výstavy představují, nabízíme možnost vybrat si některý z doprovodných lektorských programů. Ačkoli jsou primárně určené pro školy a školky, je možné je po domluvě uspořádat i pro veřejnost.

Ke stažení:

 nabídka programů - 2. pololetí 2016/2017

» pracovní listy



Otevírací doba:
denně mimo pondělí
9:00-17:00 hodin
středa do 18:00 hodin



Knihovna:
úterý a čtvrtek
13:00-16:00 hodin


Vstupné:

Expozice+výstavy
dospělí: 50 Kč
studenti, žáci: 20 Kč
důchodci: 20 Kč

Pouze výstavy
dospělí: 30 Kč
studenti, žáci: 10 Kč
důchodci: 10 Kč

děti do 6 let, ZTP,
ZTPP: zdarma
rodinné: 120 Kč

Programy
pro školy:

jednotné: 30 Kč

» více...


Krajský úřad Libereckého kraje

Severočeské
muzeum v Liberci
je příspěvkovou
organizací
Libereckého kraje




» vypnout pozadí…

 

© 2004-2016 Severočeské muzeum v Liberci, Jiří Sloup, Anna Baldová, Ivan Rous, kolektiv, Inertia master Czech. Aktualizováno: 26.06.2017 23:28:17