Severočeské muzeum v Liberci
CZ     EN     DE

Navigace

Aktuality

Připravujeme

O muzeu

Expozice

Vstupné

Knihovna

Publikace

Čtvrtletník

Sborníky

Sbírky

Služby

Pracovníci

Fotogalerie

Videogalerie

Archiv webu

Volná místa a
veřejné zakázky


Základní
dokumenty


Pro média

Kontakt

Napište nám

Muzeum dětem




EXPONÁT MĚSÍCE

SKLENĚNÝ MOZAIKOVÝ OBRAZ MADONY HEJNICKÉ

SKLENĚNÝ MOZAIKOVÝ OBRAZ MADONY HEJNICKÉ

Technika mikromozaiky (na našem území zcela ojedinělá), barevné sklosmalty, zlaté tessery (dílce mozaiky), filati (skleněná vlákna), měděný a pozinkovaný plech, Itálie, konec 19. století, restaurovaly: MgA. Magdalena Kracík Štorkánová, Ph.D. a Mgr. Jana Fořtová Torňošová, Eg4186

Mozaika byla umístěna na náhrobní desce na zrušeném městském hřbitově v Liberci na Ruprechtické ulici. Do Severočeského muzea ji předala v sedmdesátých letech 20. století Veřejná bezpečnost, která poškozený obraz zajistila u pachatele. Během letošního roku se díky finanční podpoře Nadace Preciosa podařilo mozaiku zrestaurovat pro budoucí muzejní expozice.

Předlohou mozaiky byla Hejnická madona, zvaná Mater Formosa (Matka spanilá), zázračná soška umístěná na oltáři chrámu Navštívení Panny Marie v Hejnicích. Tato gotická dřevořezba učinila z Hejnic významné poutní místo, svým věhlasem přesahující zemské hranice. Podle legendy je uctívána od konce 12. století, kdy ji zavěsil sítař (řešetář) z Lužce na lípu na břehu říčky Smědé. Nejen jeho žena s dítětem, ale i další prosebníci se na přímluvu P. Marie dočkali zázračného uzdravení. Již roku 1211 byla údajně postavena na tomto místě kaple. První písemná zmínka o kostelu však pochází z roku 1408, kdy se stal cílem pouti měšťanů ze Zhořelce. Slohově socha Madony náleží do osmdesátých let 14. století.


[zobrazit/skrýt více]

» archiv...




























WebArchiv

 

 

 

 

LODÍ Z HAMBURKU AŽ NA KONEC SVĚTA
Historické cestovní plakáty


Mezi nejfrekventovanější žánry reklamního plakátu prvních desetiletí 20. století patří bezesporu plakát cestovní, jehož vzestup úzce souvisel s rozvojem turistiky ve druhé polovině 19. století. Se zlepšením životních podmínek se v této době cestování stává víceméně masovou, do jisté míry i módní záležitostí, zprvu po železnici, poté i dále lodí, až do dalekých, exotických destinací. Účelem reklamních plakátů bylo přilákat stále více lidí do četných letovisek, ať už v Normandii, Bretani, Provenci či na Azurovém pobřeží, případně do přístavů, z nichž bylo možné pokračovat lodními linkami do Ameriky nebo Asie. Opojení "stoletím páry" našlo svůj výraz i ve vzhledu plakátů, jemuž vedle věrného zobrazení krajiny dominují obří zaoceánské parníky demonstrující mj. solidnost přepravních společností, jakými byly např. Norddeutscher Lloyd, Bremen nebo Red Star Line. Na plakátech z této doby se také můžeme nezřídka setkat s ženskými, často symbolickými figurami, vzbuzujícími zdání luxusního servisu a nevázané zábavy na lodi během dlouhé plavby. Po útlumu turistického plakátu před a v době I. světové války přichází jeho "druhá míza" ve 20. letech 20. století, kdy se již cestuje dále, lépe a rychleji. Graficky cestovní plakáty ovládl styl Art Deco, jednak s tradičními, lehce zmodernizovanými náměty měst či míst se stafáží, jednak v "technicistní" podobě, která ostrou barevností, stylizací i elegantní deformací postav předznamenala nástup moderny.

Prezentovaná výstava je velice stručným, ač působivým, výběrem z mnoha stovek evropského plakátu ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Severočeského muzea v Liberci. Pravděpodobně největší pozornost diváků si zaslouží plakát "Normandie" jednoho z nejvýznamnějších afišistů přelomu 20. a 30. let vůbec, Cassandra (vl. jménem Jean Adolphe Mouron, 1901-1968), jehož dílo se v historii plakátové tvorby stalo téměř nedostižnou ikonou. Není bez zajímavosti, že některými díly kráčel v jeho šlépějích poměrně úspěšně i liberecký "Atelier Jäger", lokálně známý propagací Libereckých trhů ve třicátých letech.

Výstava jistě potěší jak milovníky "krásného" užitého umění, tak ty, kteří dodnes obdivují mosazné zábradlí lodí a nekonečné mořské pláně bez obzoru.


Zdenek Hrabák



Fotogalerie:





 






Otevírací doba:
denně mimo pondělí
9:00-17:00 hodin
středa do 18:00 hodin



Knihovna:
úterý a čtvrtek
13:00-16:00 hodin


Vstupné:

Expozice+výstavy
dospělí: 50 Kč
studenti, žáci: 20 Kč
důchodci: 20 Kč

Pouze výstavy
dospělí: 30 Kč
studenti, žáci: 10 Kč
důchodci: 10 Kč

děti do 6 let, ZTP,
ZTPP: zdarma
rodinné: 120 Kč

Programy
pro školy:

jednotné: 30 Kč

» více...


Krajský úřad Libereckého kraje

Severočeské
muzeum v Liberci
je příspěvkovou
organizací
Libereckého kraje




» vypnout pozadí…

 

© 2004-2016 Severočeské muzeum v Liberci, Jiří Sloup, Anna Baldová, Ivan Rous, kolektiv, Inertia master Czech. Aktualizováno: 17.12.2017 13:46:51