Severočeské muzeum v Liberci
CZ     EN     DE

Navigace

Aktuality

Připravujeme

O muzeu

Expozice

Vstupné

Knihovna

Publikace

Čtvrtletník

Sborníky

Sbírky

Služby

Pracovníci

Fotogalerie

Videogalerie

Archiv webu

Volná místa a
veřejné zakázky


Základní
dokumenty


Pro média

Kontakt

Napište nám

Muzeum dětem




EXPONÁT MĚSÍCE

SKLENĚNÝ MOZAIKOVÝ OBRAZ MADONY HEJNICKÉ

SKLENĚNÝ MOZAIKOVÝ OBRAZ MADONY HEJNICKÉ

Technika mikromozaiky (na našem území zcela ojedinělá), barevné sklosmalty, zlaté tessery (dílce mozaiky), filati (skleněná vlákna), měděný a pozinkovaný plech, Itálie, konec 19. století, restaurovaly: MgA. Magdalena Kracík Štorkánová, Ph.D. a Mgr. Jana Fořtová Torňošová, Eg4186

Mozaika byla umístěna na náhrobní desce na zrušeném městském hřbitově v Liberci na Ruprechtické ulici. Do Severočeského muzea ji předala v sedmdesátých letech 20. století Veřejná bezpečnost, která poškozený obraz zajistila u pachatele. Během letošního roku se díky finanční podpoře Nadace Preciosa podařilo mozaiku zrestaurovat pro budoucí muzejní expozice.

Předlohou mozaiky byla Hejnická madona, zvaná Mater Formosa (Matka spanilá), zázračná soška umístěná na oltáři chrámu Navštívení Panny Marie v Hejnicích. Tato gotická dřevořezba učinila z Hejnic významné poutní místo, svým věhlasem přesahující zemské hranice. Podle legendy je uctívána od konce 12. století, kdy ji zavěsil sítař (řešetář) z Lužce na lípu na břehu říčky Smědé. Nejen jeho žena s dítětem, ale i další prosebníci se na přímluvu P. Marie dočkali zázračného uzdravení. Již roku 1211 byla údajně postavena na tomto místě kaple. První písemná zmínka o kostelu však pochází z roku 1408, kdy se stal cílem pouti měšťanů ze Zhořelce. Slohově socha Madony náleží do osmdesátých let 14. století.


[zobrazit/skrýt více]

» archiv...




























WebArchiv

 

 

 

 

NESLÝCHÁNO, NEVÍDÁNO
HUDEBNÍ AUTOMATY, STROJE A STROJKY


Od 21. ledna 2011 mohou návštěvníci Severočeského muzea obdivovat rozsahem dosud v České republice nevídanou (a neslýchanou) kolekci hudebních automatů, strojů a strojků, která byla původně umístěna v konírně Martinického paláce na Hradčanském náměstí v Praze jako součást expozice Muzea historických hudebních strojů, mechanických gramofonů a fonografů.

Na výstavě jsou zastoupeny všechny kategorie hracích hudebních strojů, které v minulosti sloužily jak k domácímu poslechu, tak k obveselení v hostincích či jiných veřejných prostorách. Orchestriony, polyphony, pianoly či hřebíčkové hrací strojky, tyto často důmyslně ukryté v hodinách, svatých obrazech, knihách nebo i krabicích na doutníky, reprezentují důvtip a řemeslný um výrobců konce 19. a počátku 20. století. Velké flašinety vyrobené firmami Gebrüder Riemer v Chrastavě u Liberce a Franz Kolb z Pekařova u Šumperka odkazují na hudební produkce, jež se konaly na poutích a v cirkusových manéžích, flašinety další, v přenosném provedení, pak na válečné invalidy a chudinu, pro něž byly zejména po první světové válce nezřídka jediným zdrojem obživy. Nástup nové generace hudebních mechanizmů na počátku dvacátého století dokumentuje řada salónních fonografů a gramofonů z Anglie a Rakouska v nejrůznějších velikostech a rozmanitém provedení skříní a především plechových trub, jež se staly poznávacím znamením a symbolem této techniky. Desítky exponátů české i zahraniční provenience zaujmou krásou a laskavou nostalgií nejen sběratele a fandy, ale jistě i ty, kteří s nimi setkají vůbec poprvé.




Fotogalerie:


Ke stažení:
Videogalerie:

 






Otevírací doba:
denně mimo pondělí
9:00-17:00 hodin
středa do 18:00 hodin



Knihovna:
úterý a čtvrtek
13:00-16:00 hodin


Vstupné:
dospělí: 30 Kč
studenti, žáci: 10 Kč
důchodci: 10 Kč

» více...


Krajský úřad Libereckého kraje

Severočeské
muzeum v Liberci
je příspěvkovou
organizací
Libereckého kraje




» vypnout pozadí…

 

© 2004-2016 Severočeské muzeum v Liberci, Jiří Sloup, Anna Baldová, Ivan Rous, kolektiv, Inertia master Czech. Aktualizováno: 15.01.2018 03:33:45