Severočeské muzeum v Liberci
CZ     EN     DE

Navigace

Aktuality

Připravujeme

O muzeu

Expozice

Vstupné

Knihovna

Publikace

Čtvrtletník

Sborníky

Sbírky

Služby

Pracovníci

Fotogalerie

Videogalerie

Archiv webu

Volná místa a
veřejné zakázky


Základní
dokumenty


Pro média

Kontakt

Napište nám

Muzeum dětem




EXPONÁT MĚSÍCE

SKLENĚNÝ MOZAIKOVÝ OBRAZ MADONY HEJNICKÉ

SKLENĚNÝ MOZAIKOVÝ OBRAZ MADONY HEJNICKÉ

Technika mikromozaiky (na našem území zcela ojedinělá), barevné sklosmalty, zlaté tessery (dílce mozaiky), filati (skleněná vlákna), měděný a pozinkovaný plech, Itálie, konec 19. století, restaurovaly: MgA. Magdalena Kracík Štorkánová, Ph.D. a Mgr. Jana Fořtová Torňošová, Eg4186

Mozaika byla umístěna na náhrobní desce na zrušeném městském hřbitově v Liberci na Ruprechtické ulici. Do Severočeského muzea ji předala v sedmdesátých letech 20. století Veřejná bezpečnost, která poškozený obraz zajistila u pachatele. Během letošního roku se díky finanční podpoře Nadace Preciosa podařilo mozaiku zrestaurovat pro budoucí muzejní expozice.

Předlohou mozaiky byla Hejnická madona, zvaná Mater Formosa (Matka spanilá), zázračná soška umístěná na oltáři chrámu Navštívení Panny Marie v Hejnicích. Tato gotická dřevořezba učinila z Hejnic významné poutní místo, svým věhlasem přesahující zemské hranice. Podle legendy je uctívána od konce 12. století, kdy ji zavěsil sítař (řešetář) z Lužce na lípu na břehu říčky Smědé. Nejen jeho žena s dítětem, ale i další prosebníci se na přímluvu P. Marie dočkali zázračného uzdravení. Již roku 1211 byla údajně postavena na tomto místě kaple. První písemná zmínka o kostelu však pochází z roku 1408, kdy se stal cílem pouti měšťanů ze Zhořelce. Slohově socha Madony náleží do osmdesátých let 14. století.


[zobrazit/skrýt více]

» archiv...




























WebArchiv

 

 

 

 

POKOJÍČKY PRO PANENKY
V PROMĚNÁCH ČASU
14. PROSINCE 2012 - 10. ÚNORA 2013


Plakát k výstavě Pokojíčky pro panenky! Výstava představuje tzv. "malé domácnosti" z let 1880 až 1980, které byly nejen oblíbenou hračkou, ale měly i velký výchovně-vzdělávací význam. Zatímco interiéry domácností pro chlapce se tematicky a vybavením zaměřovaly na hospodářství a měly vést k manuální zručnosti, tak děvčatům byly určeny ty, které je měly připravit na jejich budoucí roli hospodyněk. Historicky se pokojíčky jako hračky pro děti objevily více než před dvěma sty lety, kdy jejich předobrazem byly ručně zpracované dobové miniatury interiérů, nezřídka zámeckých, určené dětem ze šlechtických a zámožných měšťanských rodin. Tomu odpovídalo i vybavení značkovým porcelánem, intarzovaným nábytkem a prvotřídními textiliemi. Dílenská a průmyslová výroba v 19. století vedla nejen k masovějšímu rozšíření a zlevnění artiklu, ale odrazila se i v orientaci na zákazníka, kterým v této době bylo mimo jiné i dítě z movitějších rodin středních vrstev. Adekvátně tomu probíhala i "ideová" změna koncepce, která pozorně reflektovala sociální status. Zjednodušeně řečeno, malé domácnosti svým vybavením kopírovaly, předjímaly a směrovaly konkrétní činnosti v domácnostech té které společenské úrovně. Od počátku 20. století bylo toto sociální rozhraní vycházející z obsahu postupně nahrazováno formou, tedy materiálovým provedením a rozsahem. Jedním z důvodů bylo i používání unifikovaných architektonických schémat, která se do dnešní doby prakticky nijak zásadně nezměnila.

Výjimek v sériové výrobě nalezneme poměrně málo; jedním z vynikajících příkladů je na výstavě prezentovaný exponát navržený významným českým architektem Josefem Gočárem (1880-1945). Jeho unikátnost spočívá kromě spojení se slavným jménem v komplexnosti řešení a vyprecizovaných, mnohdy funkčních, detailech interiéru ve stylu architektonické moderny meziválečného období. Efektní účinek je umocněn originálním nábytkem, kterým je vybaven jako jediný ze tří u nás dochovaných exemplářů. Více než hračku tak připomíná tento "pokojíček" skutečný model dobové vily. Zajímavých předmětů však výstava nabízí více - mnohdy méně honosné provedení v sobě někdy skrývá jedinečnost danou např. stářím, typem, vybavením nebo příběhem, s nímž je spjat. Mezi takové určitě patří i dvě panenky a vystřihovánky Shirley Temple, připomínající pravděpodobně nejslavnější dětskou filmovou star všech dob (a také v letech 1989-1993 velvyslankyni USA v Československu a České republice). Vystavené pokojíčky jsou stylově doplněny dětskými papírovými vystřihovánkami různého provedení a stáří nabízející kromě historického přehledu i zajímavý pohled na svět dobové oděvní módy.

Přes dané téma není výstava učena pouze dětem; pozorný návštěvník nepochybně ocení vedle řemeslného zpracování jednotlivých exponátů i některá důmyslná technická řešení, jakož i invenci, s níž tvůrci své pokojíčky zabydlovali. V neposlední řadě je celá expozice malou přehlídkou stylů a trendů v bytové kultuře počínaje nábytkem přes stolní soupravy až k technickým novinkám.

PhDr. Zdeněk Hrabák

Od 8.1. je pro návštěvníky výstavy Pokojíčky pro panenky připravena možnost vyzkoušet si roli návrháře a vytvořit si svůj originální pokojíček pro panenky inspirovaný papírovými modely z výstavy. Výtvarný koutek je přímo součástí výstavy a je volně přístupný všem návštěvníkům.

Fotogalerie:

Ke stažení: Odkazy:
 






Otevírací doba:
denně mimo pondělí
9:00-17:00 hodin
středa do 18:00 hodin



Knihovna:
úterý a čtvrtek
13:00-16:00 hodin


Vstupné:

Expozice+výstavy
dospělí: 50 Kč
studenti, žáci: 20 Kč
důchodci: 20 Kč

Pouze výstavy
dospělí: 30 Kč
studenti, žáci: 10 Kč
důchodci: 10 Kč

děti do 6 let, ZTP,
ZTPP: zdarma
rodinné: 120 Kč

Programy
pro školy:

jednotné: 30 Kč

» více...


Krajský úřad Libereckého kraje

Severočeské
muzeum v Liberci
je příspěvkovou
organizací
Libereckého kraje




» vypnout pozadí…

 

© 2004-2016 Severočeské muzeum v Liberci, Jiří Sloup, Anna Baldová, Ivan Rous, kolektiv, Inertia master Czech. Aktualizováno: 17.12.2017 13:46:51